Zielony marketing odpowiada na potrzeby konsumentów, którzy coraz częściej szukają produktów przyjaznych środowisku.

Badania przeprowadzone przez firmę Nielsen w czerwcu 2014 roku dowodzą, że 55% globalnych konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkty oraz usługi oferowane przez firmy pozytywnie wpływające na środowisko.

Dlatego przedsiębiorstwa zwróciły się w stronę ekologicznych strategii marketingowych. Kwestie dotyczące ekologii są dosyć złożone i należy umiejętnie wprowadzać tego typu produkty na rynek, by nie zaszkodzić reputacji firmy. W zależności od branży i statusu podmiotu na rynku można wyróżnić kilka rodzajów strategii opartych na zielonym marketingu.

1. Zielony design

Jedną z najczęstszych praktyk stosowanych przez firmy dopiero wchodzące na rynek ekologiczny jest tak zwany greenwashing. Dotyczy on świadomego wprowadzania klientów w błąd np. jeśli torba do pakowania zakupów posiada symbol recyklingu, choć jest wykonana ze zwykłego papieru, a nie materiału pochodzącego właśnie z recyklingu. Klient widząc znak ekologiczny jest przekonany, że ma do czynienia z produktem bezpiecznym dla środowiska. Podstawowa strategia zielonego marketingu opiera się na filozofii projektowania usług oraz towarów, które są od początku ukierunkowane ekologicznie. Jeżeli dany produkt spełnia kryteria eko, to nie ma potrzeby stosowania greenwashingu.

2. Zielone pozycjonowanie

Tworząc produkty przyjazne środowisku nie można zapominać o informowaniu o tym odbiorców. Przedsiębiorstwo powinno promować swoje osiągnięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju. Ta strategia musi się stać kluczowym elementem polityki biznesowej firmy. Podobnie jak dbałość o inne działania, ponieważ każdy aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa jest analizowany przez klientów oraz rynek i może podważyć wiarygodność podmiotu w oczach konsumentów. Negatywnym działaniem wizerunkowym może być angażowanie się w wątpliwe etycznie praktyki biznesowe.
W przypadku firm z branży kosmetycznej warto skupić się na ochronie środowiska. Pomoże w tym pozyskanie certyfikatów ekologicznych i udział w projektach broniących praw człowieka czy ochrony zwierząt.

3. Zielona wycena

Skuteczna strategia marketingowa powinna przekonywać konsumentów do oszczędzania. W dobie marnowania żywności, elektroniki i stosowania plastikowych jednorazówek możliwość zapewnienia konsumentowi rozwiązań oszczędnościowych jest kluczowa. Klient kupując samochód wybierze taki, który optymalizuje koszty i będzie bardziej ekonomiczny, a tym samym przyjazny środowisku. Każdy chce inwestować w coś, co w przyszłości pozwoli mu zaoszczędzić pieniądze.

4. Zielona logistyka

Może się wydawać, że każdy konsument zwraca uwagę na jakość produktu, który kupuje, ale to nieprawda. Liczy się przede wszystkim opakowanie. Pudełko musi przyciągać wzrok i być dokładnie oznaczone etykietami świadczącymi o ekologicznym pochodzeniu. To pierwsza rzecz, którą widzi konsument wchodzący do sklepu czy przeglądający strony internetowe. Niezwykle istotna jest też sama procedura pakowania towaru. Mały produkt w dużym opakowaniu budzi niechęć, ponieważ świadomy ekologicznie konsument uzna to za marnotrawstwo.

5. Zielona utylizacja

Zielona strategia marketingowa uwzględnia każdy aspekt cyklu życia produktu, również jego utylizację. Niewłaściwe praktyki przetwarzania towarów już zużytych są zazwyczaj niebezpieczne dla środowiska i ludzkiego zdrowia. Zielony recykling stał się ostatnio niezwykle pożądaną praktyką. Konsumenci oczekują w tej kwestii absolutnej ochrony środowiska.

Właściwie wprowadzane i tworzone strategie zielonego marketingu to droga do sukcesu. Greenwashing, choć wydaje się rozwiązaniem szybkim, tanim i wygodnym, może w przyszłości prowadzić do utraty przez firmę wizerunku i pozycji na rynku. W dobie konkurencji, szybko rozwijających się technologii i zmieniającego się nastawienia konsumentów oznacza to porażkę. Dlatego warto inwestować w zielony marketing nawet jeśli początkowo będzie on wymagał nakładu pracy i środków.


Write A Comment