Content Marketing — Czym jest, jak działa i jak go wdrażać?
Content marketing, czyli marketing treści to niezmiernie ważny typ strategii marketingowych. Polega on na przyciąganiu klienta i odbiorcy treścią, która jest przydatna i wartościowa. W obecnej dobie przerostu formy nad treścią, krzykliwych reklam i coraz bardziej wymagających klientów reklamowanie się ciekawymi treściami może być strzałem w 10. Ten spot reklamowy ma bardzo wiele korzyści i plusów, które warto wykorzystać przy pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu marki. Poniżej przedstawiamy odpowiedź na pytanie — czym jest content marketing, jakie działania możemy podjąć czy jakie ma plusy. Prezentujemy również kilka przydatnych wskazówek, które pomogą stworzyć efektywne kampanie content marketingowe.
Czym jest Content Marketing?
Content Marketing, czyli Marketing Treści to system reklamowy, który opiera się na publikowaniu wartościowych i przydatnych wpisów czy tekstów, które będą przyciągały klientów. W content Marketingu to właśnie treść, a nie forma wiedzie prym i jest odpowiedzialna za to, że klienci zainteresują się naszym profilem lub marką. Treści publikowane w ramach Content Marketingu muszą być wartościowe, rzetelne, aktualne i przydatne dla odbiorców. Muszą dostarczać im konkretnej wiedzy, a same treści nie powinny mieć typowego reklamowego charakteru. To właśnie dzięki nabyciu wiedzy i ciekawym informacjom klienci powinni sami w poszukiwaniu dalszych informacji, przechodzić na naszą stronę firmową lub wyszukiwać naszą firmę w internecie. Treści takie powinny być skierowane do konkretnej grupy docelowej, być tworzone w stylu, który odpowiada takiej grupie oraz być atrakcyjne dla odbiorców. Istnieje wiele możliwości, odnośnie formy czy lokalizacji contentu, który umieszczamy, choć należy pamiętać, że to właśnie sama treść odgrywa tutaj największą rolę.
Co wchodzi w skład “Content Marketingu”?
Pod sformułowaniem Content marketingu kryje się bardzo wiele różnego rodzaju opcji i form. Z pewnością będą to formy internetowe, ale i nie tylko. Jeśli zamierzamy tworzyć ciekawe i wartościowe treści mogą to być artykuły tematyczne, teksty seo, wpisy blogowe, wpisy na portalach społecznościowych, “twitty”, poradniki, e-booki, darmowe raporty czy infografiki. Ciekawym rozwiązaniem są również materiały graficzne, video, podcasty, webinaria, tutoriale czy transmisje na żywo. Oprócz cyfrowej wersji, jeśli działamy, również stacjonarnie możemy oferować swoim klientom foldery, ulotki reklamowe, książeczki i czy inne materiały dodawane do zamówień. W definicji Content Marketingu mieści się każda forma reklamowa przekazywania wiedzy i informacji pod warunkiem, że treść jest przydatna, rzetelna i wnosi wiele informacji.
Gdzie możemy publikować content?
Kolejnym elementem marketingu treści jest miejsce, w którym publikujemy content. Opcja ta wymaga rozwagi i dostosowania lokalizacji do typu naszej treści oraz grupy docelowej, do jakiej zamierzamy dotrzeć. Warto zastanowić się nad tym, zanim opublikujemy nasze treści. Content marketing wykonywać możemy na portalach społecznościowych i profilach, na stronie internetowej marki, blogu firmowym czy innych kanałach komunikacji. Treści, które są specjalistyczne lub wymagają nieco więcej miejsca, warto publikować w witrynach internetowych. Ciekawe krótkie wpisy tematyczne przyciąganie nowych klientów i możemy dodać np. na Facebooku. Instagram sprawdzi się, gdy naszym głównym produktem są elementy estetyczne np. biżuteria czy odzież, którą będziemy mogli wyeksponować wraz z ciekawym opisem.
Korzyści i plusy
Content marketing posiada bardzo wiele plusów i korzyści, które warto wykorzystać w promowaniu swojej marki i zdobywaniu nowych klientów. Pierwszym z nich jest profesjonalne postrzeganie i odbieranie marki. Jeśli będziemy publikować ciekawe i merytoryczne treści, odbiorcy będą pozytywnie odbierali naszą firmę czy profil. W dobie wielu reklam i niskiej jakości treści ciekawy wpis dostarczający konkretnych danych jest bardzo pożądany. Wpływa to również na zaufanie do naszej firmy. Dzięki temu mamy również szansę na polecanie naszych wpisów czy tekstów między czytelnikami np. znajomymi, czy w rodzinie. Content marketing zaczyna nosić wtedy znamiona viral marketingu i wirusowego rozprzestrzeniania się treści. Nie będziemy musieli ponosić wtedy kosztów dystrybucji czy publikacji zyskując wiele korzyści. Nieco zaskakującą korzyścią może być dzięki temu również aspekt seo i link buildingu. Jeśli content znajduje się naszej stornie internetowej częste umieszczenie linku do naszego serwisu w internecie przez wiele osób znacznie wpływania na pozycjonowane i atrakcyjność witryny w oczach Google. Poprzez takie działanie możemy zwiększyć naszą pozycję w wyszukiwarce.
Plusem Content Marketingu jest również łatwość tworzenia wartościowych treści. Aby stworzyć takie teksty, wystarczy poświęcić jedynie nieco więcej czasu niż na publikowanie pustych reklam. Ciekawe artykuły możemy również kupić u copywriterów, którzy specjalizują się w danej dziedzinie lub rozpocząć współpracę w tym zakresie z agencjami marketingowymi. Pozyskanie takich treści nie jest drogie ani trudne. Z Content Marketingu skorzystać może każda osoba prywatna, mała firma czy duża marka. Promowanie przydatnych treści nie koliduje również z innymi typami marketingu, co jest bardzo ważne.
Czy warto stosować CM?
Zdecydowanie warto stosować marketing treści. Obecnie konsumenci są wyczuleni na punkcie reklam i niskiej jakości contentu. Stawiają oni również dużo wyższe wymagania jakościowe odnośnie treści, jakie publikujemy. Warto poświęcić nieco więcej uwagi, aby skorzystać ze wszystkich plusów content marketingu. Marketing treści możemy również stosować jako główną strategię marketingową lub wykorzystywać ją jako uzupełnienie dotychczas prowadzonych działań. Jeśli zastanawiamy się nad wprowadzeniem content marketingu, warto przetestować ten sposób i wykupić np. publikacje artykułu sponsorowanego. Sprawdzenie reakcji odbiorców na dostarczenie im ciekawych treści będzie najlepszym sposobem przetestowania content marketingu w praktyce.