Nowoczesne podejście do kwestii marketingu to przede wszystkim próba ciągłego nadążania nad zmieniającym się światem – w tym ciągłym biegu jedno pozostaje jednak niezmienne, najważniejszy powinien być zawsze klient, stąd niezwykle ważne jest zrozumienie idei marketingu relacji, będącego uniwersalnym i ponadczasowym standardem, o którym powinna pamiętać każda współczesna firma.

Ewolucja w obszarze marketingu

Obserwując i analizując działania marketingowe prowadzone przez firmy na przestrzeni kilku ostatnich dekad, nietrudno zauważyć jak wiele się zmieniło: podejście do klienta wciąż nabiera coraz to większego znaczenia, chociaż jeszcze kilka lat temu niewiele mówiło się o relacjach firm z klientami. Skąd te zmiany? Osoby odpowiedzialne za sprzedaż wreszcie zrozumiały, że koszt pozyskania nowego klienta jest o wiele wyższy niż koszt wynikający z utrzymania dotychczasowego i właśnie takie wnioski sprawiły, że narodził się marketing relacji, który sięga tam, gdzie tradycyjny marketing (typu tanie ulotki), postrzegany jako jednostronny przekaz informacji (z pominięciem informacji zwrotnej od klienta) nie daje rady.

Tradycyjny marketing zbyt późno identyfikuje preferencje konsumentów, a co za tym idzie zbyt późno też na nie reaguje, stąd konieczne były zmiany, o których skuteczności przekonało się bardzo wielu przedsiębiorców.

Marketing relacji jako odpowiedź na wymagania współczesnego klienta

Nietrudno się domyślić, że kiedy mówimy o marketingu relacji, najważniejszym pojęciem jest oczywiście sama relacja na linii: firma-konsument. Obustronna komunikacja jest podstawową kwestią, na której skupia się całe podejście i filozofia tej dziedziny marketingu, rozpoczynając od procesu powstawania produktów czy usług, przez dystrybucję, aż do reklamy danego towaru. Nadrzędnym celem tak pojętego marketingu jest spersonalizowanie i dostosowanie oferty danej firmy do indywidualnych potrzeb klienta.


Marketing relacji to więc nic innego jak stawianie w centrum zainteresowanie klienta, co sprawia, że komunikacja jest nastawiona na informacje ważne z punktu widzenia klienta, a nie nadawcy. Jak wygląda to w praktyce?

Marketing relacji w praktyce

Marketing relacji to podejście, które zakłada, że nie można kierować tej samej informacji do wszystkich odbiorców, należy ją personalizować i budować według wiedzy, którą posiadamy o kliencie. Dobra reklama to taka, która nawiązuję do poprzednich zakupów, jest zgodna z zainteresowaniami klienta oraz odpowiada na jego potencjalne potrzeby. Marketing tego typu to postawienie na długofalową relację, którą koniecznie trzeba cały czas rozwijać.

Jak nietrudno się domyślić, marketing relacji wymaga odpowiednich dróg dotarcia do klienta, którymi niekoniecznie będzie np. telewizja. O wiele lepszym kanałem komunikacyjnym jest mail, który daje o wiele większe możliwości personalizacji oferty i nie chodzi tutaj jedynie o możliwość zwracania się do klienta po imieniu, choć oczywiście również to jest bardzo ważne. Najważniejsze jest jednak to, że na podstawie zgromadzonych przez nas informacji o kliencie możemy przesłać mu np. rabat na artykuły powiązane z jego poprzednim zakupem czy zaproponować towar, który potencjalnie może się mu przydać. Znając klienta i odpowiadając na jego potrzeby, zyskujemy ogromne możliwości nawiązania relacji – warto to wykorzystywać.

Podpowiadamy:

Po dokonanym zakupie warto wysłać do klienta maila z pytaniem o to, czy jest zadowolony z zakupu oraz, czy ma jakieś sugestie? Takie podejście sprawia, że czuje się on doceniony i zauważony. To niezwykle ważne, aby właśnie w ten sposób dbać o dwutorową komunikację i budowanie relacji.

Dwukierunkowa relacja znajduje swoje odzwierciedlenie także w mediach społecznościowych, dzięki nim można bowiem tworzyć treści, angażujące klientów, którzy chętniej dzielą się swoim opiniami oraz sugestiami. Tego typu informacje to kopalnia wiedzy dla firm – dobre ich wykorzystanie może sprawić, że firma zacznie oferować produkty czy też usługi idealnie dopasowane do wymagań współczesnego rynku.

Marketing to dziedzina, która praktycznie wciąż ewoluuje, od jednostronnego bezosobowego komunikatu, który zawiadamiał klienta o produkcie do bardzo spersonalizowanej komunikacji, która zapewnia dwukierunkowy przepływ informacji. Warto wciąż rozwijać to podejście, tak aby relacja z klientem była jak najbardziej bezpośrednia i trwała, jest to bowiem klucz do osiągnięcia sukcesu na niełatwym, współczesnym rynku.


Write A Comment