Real-time marketing — Czym jest i dlaczego warto go wykorzystywać?
Real-time marketing to jedna z oryginalniejszych strategii reklamowych. Nie jest ona szeroko i popularnie stosowana np. przez małe i średnie firmy lub osoby prywatne — co jest dużym błędem. Marketing czasu rzeczywistego ma bardzo duży potencjał reklamowy oraz posiada bardzo wiele korzyści. Nie jest przy tym trudny do zorganizowania, a jedyne czego wymaga to szybkiej reakcji i poświęcenia nieco czasu. Reklamowanie się w ten sposób jest bardzo popularne przez największe marki, które bardzo szybko reagują na aktualne wydarzenia i potrafią zamienić je w materiał reklamowy podziwiany przez wiele osób. Czym zatem jest Real-time Marketing? Jak stworzyć reklamę w takim stylu? Dlaczego warto tworzyć kampanie w stylu real-time marketing? Poniżej prezentujemy odpowiedzi na pytania, praktyczne wskazówki oraz najlepsze przykłady na skuteczny real-time marketing w historii.
Czym jest – Real-time marketing?
Real-time Marketing to jedna z rzadziej stosowanych strategii reklamowych. Polega ona na reagowaniu na aktualne wydarzenia np. sportowe, polityczne, kulturalne itp. oraz tworzenie na ich podstawie reklam. Marketing czasu rzeczywistego polega również na reagowaniu na nowe trendy, modę czy hasła. Jeśli w przestrzeni publicznej pojawia się jakieś wydarzenie, korzystając z Real-time Marketingu, musimy zareagować bardzo szybko i wykorzystać je do swojej reklamy. Dobrym przykładem może być np. strzelenie 3 goli w meczu przez Cristiano Ronaldo i błyskawiczny post, że tylko w tym dniu dajemy 3 sztuki zamiast 1. Post taki może nawiązywać do meczów, mieć odpowiedni charakter czy grafikę. Real-time marketing wykonywać możemy w różnych formach np. postów,, tekstów, zdjęć, materiałów video czy promocji tekstowej. Możemy wdrażać go również na swoim profilu społecznościowym, stronie internetowej, blogu, sklepie czy w dowolnym miejscu w internecie. Jest to sposób reklamowy chętnie używany przez duże firmy i marki, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystywać go również, gdy mamy np. mały sklep internetowy lub rozpoczynamy naszą działalność.
Korzyści Real-time Marketingu
Real-time Marketing ma bardzo wiele różnego rodzaju plusów, które warto wykorzystać. Pierwszy z nich to popularność aktualnego wydarzenia, o którym się mówi. Może być to koronacja królewska, mecz derbowy czy niecodzienna sytuacja cytowana szeroko w mediach. Dzięki temu mamy okazji skorzystać z “blasku” całej sytuacji i zaistnieć w niej. Z drugiej strony publikując materiał w kontekście takich wydarzeń, naszym klientom – z pewnością będzie on zaciekawiał ich i zostanie bardzo dobrze przyjęty. Każda osoba będzie znała kontekst reklamy, gdy usłyszy o wydarzeniu w internecie czy tv i zainteresuje się naszą reklamą. Badania dowodzą, że używanie Real-time Marketingu wzbudza większe zaangażowanie u ok. 70% odbiorców a u 50% pozytywny odbiór marki.
Obecnie użytkownicy sieci a w tym nasi klienci żyją życiem publicznym i monitorują newsy oraz aktualne wydarzenia. Jeśli również będziemy podążać za nimi, dostarczymy użytkownikom aktualnych danych, co jest bardzo ważne i pozwala podnieść renomę marki. Strategia marketingu rzeczywistego jest również bardzo atrakcyjna i efektowna. Wzbudza ona śmiech oraz pozytywne emocje niczym mem czy grafika z dowcipem. Pozwala to na zwiększenie popularności marki oraz na większe zaangażowanie fanów kanału. Jednym z największych plusów jest również szybkie rozprzestrzenianie się reklamy. Jeśli stworzymy post lub materiał w kontekście aktualnego niecodziennego wydarzenia, wiele osób będzie się nim interesowało. Równie wiele zdecyduje się go przesłać swoim znajomym, gdyż rzadko kiedy marka promuje w taki sposób swoje produkty. Jest to niecodzienna sytuacja, aby np. KFC umieszcza na swoim plakacie nóżkę z kurczaka mówiącą do baitsa – „Luke, I Am Your Father”. Reklama taka może elektryzować naszą publiczność i być rozpowszechniana bez ponoszenia kosztów dystrybucji a nasz produkt chętnie kupowany z uwagi samego faktu polecenia naszej marki. Liczne badania dowodzą, że osoba, która ma do wyboru kilka opcji, przeważnie korzysta z tej, którą mu polecono — nawet kiedy polecenia dokonały osoby nieznane. Na takiej zasadzie działa m. in. marketing szeptany.
Najlepsze przykłady real-time marketingu
Real-time marketing jest niszowym i rzadko wykorzystywanym sposobem reklamowym. Dobrym źródłem wiedzy mogą być zatem przeprowadzone dotychczas kampanie w tym stylu, a dzięki nim możemy dowiedzieć się, o co tak naprawdę chodzi w marketingu czasu rzeczywistego. Pierwszym przykładem na taki marketing może być szybko pojawiająca się moda na grę Pokemon Go. W wielu wydaniach telewizyjnych pewnego czasu można było zaobserwować liczne materiały o osobach chodzących z nosem w telefonie i łapiących wirtualne stwory. Wiele z tych osób narażało własne życie np. łapiąc je na klifach czy w miejscach niebezpiecznych. Temat stał się kontrowersyjny, co doskonale wykorzystała marka Kit Kat. Opublikowała ona post swojego batonika wraz z pokeballem na tle drogi z dopiskiem – “Czasem najważniejsze co musisz złapać to przerwa”. Marka doskonale wykorzystała trend i aktualną modę oraz aktualne wydarzenia. Post został wielokrotnie udostępniony, a wiele osób pozytywnie oceniało żartobliwy materiał.
Drugim przykładem, który pokazuje reakcję w ciągu kilku godzin od wystąpienia zdarzenia, a nie sam nowy trend może być reklama marki Oreo. Podczas pucharu Super Bowl w USA, gdy nagle zgasło światło, bo zabrakło prądu, marka opublikowała post swojego czarnego ciastka z opisem -“ Wciąż możesz zanurzyć się w ciemności”. Ekspresowa reakcja spowodowała wiele dziesiątek tysięcy udostępnień tego posta i dużą popularność samej reklamy.
Trzecim przykładem real-time marketingu jest wykorzystanie wydarzeń globalnych np. rozdania Oscarów. Fakt ten skrzętnie wykorzystała firma LEGO. Po dość nieoczekiwanym grupowym selfie laureatów na scenie i znanych osób, postanowiła ona odtworzyć sytuacje z ludzików lego. W tle ustawiła wydrukowane zdjęcie tej sytuacji z gali i opublikowała post. Wiele osób bardzo pozytywnie odebrało go, a o marce zrobiło się naprawdę głośno.