Nie ulega wątpliwości, że skuteczny marketing szeptany pozwala dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców, promując wśród nich korzystny wizerunek firmy oraz wywołując bardzo dobre skojarzenia z marką. Kluczem do odniesienia sukcesu jest jednak zrozumienie zasad, jakimi rządzi się marketing szeptany – na czym polega tzw. etyczne szeptanie i jak robić to skutecznie?

Wypaczenie idei marketingu szeptanego

Idea marketingu szeptanego (z ang. buzz marketingu) aktualnie jest zupełnie źle rozumiana, co oczywiście nie oznacza, że jako forma promocji odeszła ona w zapomnienie, jest wręcz zupełnie odwrotnie: marketing szeptany jest bardzo popularny i bardzo często zupełnie źle wykorzystywany. W marketingu szeptanym nie chodzi bowiem o to, żeby wprowadzać w błąd i oszukiwać klientów, wynajmując internetowych klakierów, którzy polecają produkty niskiej jakości, z których nikt nie ma szans być tak naprawdę zadowolonym. Wykorzystanie marketingu szeptanego do nachalnej promocji kiepskich produktów jest niestety bardzo częstym zjawiskiem, warto jednak wiedzieć, że kompletnie nie tędy droga.

Jak prowadzić marketing szeptany?

Cały mechanizm marketingu szeptanego rozpoczyna się od wywoływania dyskusji na temat, związany z promowanym produktem czy usługą, dopiero gdy taka wymiana zdań trwa już przez dłuższy czas i angażuje grono użytkowników, przychodzi moment na umiejętne i bardzo delikatne wprowadzenie informacji na temat danej marki i jej produktów czy usług. Nie chodzi o nachalną sprzedaż! Chodzi wyłącznie o naturalne dyskusje, które dotyczą promowanego produktu. Co ważne – w marketingu szeptanym nie ma miejsca na to, żeby zakładać osobne wątki na forach, chodzi przede wszystkim o trafne wtrącenia do prowadzonych dyskusji, które pasują do tematyki, w jakiej działa promowana marka.

Warto wiedzieć, że istnieje coś takiego jak niepisany kodeks marketingu szeptanego — poniżej znajdziesz kilka zasad, których nieprzestrzeganie grozi totalną porażką marketingu szeptanego:

  • 1. Prowadząc marketing szeptany, nie można wprowadzać w błąd i oszukiwać użytkowników.
  • 2. Pomoc użytkownikom przynosi znacznie więcej korzyści niż skupienie się tylko i wyłącznie na cyferkach i zwiększaniu sprzedaży.
  • 3. Buzz marketing lubi naturalność – umieszczanie w każdym poście linków, z pewnością takie nie jest i należy tego bezwzględnie unikać.
  • 4. Kontynuowanie wątków, jest o wiele bardziej efektywne niż zakładanie zupełnie nowych – kluczem do sukcesu jest wykorzystywanie trwających dyskusji i umiejętne włączenie się do nich.
  • 5. Opinie o produkcie czy usłudze powinny być umiarkowanie pozytywnie – żaden produkt nie ma bowiem samych zalet, prawda?

Choć trudno nie zgodzić się z tym, że skuteczny marketing szeptany pozwala promować markę, docierać do szerokiego grona potencjalnych odbiorców czy wywoływać pozytywne skojarzenia z daną firmą, to nie sposób nie zauważyć, że działania wielu osób zajmujących się tą tematyką, kolokwialnie mówiąc „niszczą rynek”. Nie bądź jedną z nich i marketing szeptany prowadź w sposób etyczny, a z pewnością odniesiesz wymierne korzyści.


Write A Comment