Rekrutacja pracowników: dlaczego tak istotny jest pozytywny wizerunek firmy?

Dobry personel jest na wagę złota: z pewnością wie o tym każdy, kto w ciągu ostatnich kilku lat rekrutował nowe osoby do pracy. Obecnie bezrobocie w dużych miastach spadło do zaledwie kilku procent, co znacząco wpływa na przedsiębiorców. O pozytywnym wizerunku firmy można mówić w wielu kontekstach, jednak to, w jaki sposób poszczególne grupy zawodowe odbierają przedsiębiorstwo jako miejsce potencjalnej pracy, jest szczególnie istotne.

Pracownik – wizytówka firmy

Tworzenie wizerunku przedsiębiorstwa to proces długofalowy, którego poszczególne elementy powinny być realizowane każdego dnia. W końcu najlepszą wizytówką pracodawcy są jego obecni pracownicy. To oni wypowiadają się na forach i portalach branżowych, rozmawiają z bliskimi i dalszymi znajomymi, mogą innym polecić lub odradzić pracę w naszym przedsiębiorstwie. Musimy pamiętać, że naszą naturalną cechą jest to, że częściej pamiętamy (i wspominamy!) o rzeczach złych, krzywdach, które nas spotkały, niż o dobrych aspektach naszej pracy. To dlatego tak ważne jest dbanie o renomę firmy, jakość codzienności naszych pracowników, ich samopoczucie w firmie oraz zadowolenie z wykonywanych obowiązków.

5 elementów dobrej pracy

Wbrew pozorom wynagrodzenie jest często najmniej istotną częścią pracy, o której wspominają nasi pracownicy. Stawki w Polsce są na tyle unormowane, że większość osób pracujących w danej branży ma dostęp do wielu zestawień płacowych. Oto pięć elementów, o które powinniśmy dbać długofalowo, by miały one wpływ na przeprowadzane rekrutacje:

1. Atmosfera pracy.

To najczęściej występujący powód do narzekań Polaków. Na forach internetowych, stronach branżowych i portalach społecznościowych możemy najczęściej spotkać się z argumentem dobrej lub złej atmosfery w pracy, która przyciąga lub odrzuca potencjalnych kandydatów.

2. Możliwości rozwoju.

Młodzi ludzie są coraz bardziej ambitni: biorą udział w kursach i szkoleniach oraz nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje. Przekłada się to również na ich chęć zdobywania awansów. Jeśli nie udostępniamy naszym pracownikom możliwości ciągłego rozwoju, możemy stracić wiele aplikacji na miejsce pracy.

3. Elastyczność pracodawcy.

Mimo podnoszących się ambicji i oczekiwań pod względem rozwoju, młodzi ludzie coraz chętniej pracują w domach i cenią sobie nienormowane godziny pracy. Większość z pracowników woli zostać kilka godzin dłużej w miejscu pracy, jeśli ma możliwość wyboru między dodatkowym wynagrodzeniem lub odbiorem czasu pracy w postaci wolnego dnia. Musimy pamiętać, że część z naszych pracowników może mieć charakter zadaniowca: a ci pracują szybciej i wydajniej, jeśli mogą ograniczyć czas spędzany w przedsiębiorstwie.

4. Dodatkowe benefity pozapłacowe.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak działa nasz system opieki zdrowotnej: to dlatego szczególnie młodzi ludzie cenią sobie dostęp do prywatnego pakietu medycznego czy możliwość wzięcia dodatkowego ubezpieczenia na życie. W niemal każdym większym przedsiębiorstwie istnieje także opcja wykupienia kart sportowych z nielimitowanym dostępem do obiektów rekreacyjnych. To element, który przyciąga młodych i ambitnych pracowników i pozytywnie wpływa na odbiór pracodawcy.

5. Stałość i bezpieczeństwo.

Kolejne pokolenia pracowników niezmiennie cenią sobie stabilizację i bezpieczeństwo pracy. Wprowadzony system socjalny, tworzenie specjalnych warunków pracy dla kobiet w ciąży i młodych rodziców oraz angażowanie się przedsiębiorstwa w życie rodzinne to elementy, które zawsze będą przyciągać młodych ludzi do pracy.

Dlaczego powinniśmy dbać o pięć aspektów dobrej pracy i jak to przekłada się na prowadzone działania rekrutacyjne? Odpowiedź jest bardzo prosta. Nasi pracownicy z pewnością będą udostępniać swoje opinie o naszym przedsiębiorstwie. My, pracodawcy, powinniśmy szczególnie zadbać o atmosferę w pracy, możliwości rozwoju oraz stworzenie systemu benefitów tak, by praca w naszej firmie mogła być odbierana w pozytywny sposób. Taki system działań tak zwanego „marketingu rekrutacyjnego” sprawi, że z pewnością będziemy mogli liczyć na bardziej wartościowe aplikacje od wysoko wyspecjalizowanych kandydatów.

Podobne wpisy